For mig er det super vigtigt at arbejde med selv at udføre og optimere en øvelse, hvis jeg skal coache andre i den. Det er særligt relevant i øvelser, jeg selv oplever udfordringer i, f eks konventionel dødløft.

Når set så er sagt, er hér nogle af teknikråd, jeg oftest gennemgår ved instruktion:
– Udgangspositionen afhænger af kropsbygning. Dette afspejler sig især i at man holder hoften i forskellige højder. Lad være med at fokusere på hoftehøjde i sig selv, men nærmere på hvilken effekt det har for din evne til at holde ryggen neutral og undgå at lægge vægt frem på forfoden. Fokuser derfor på at holde brystet højt og sæt skulderbladene i position.
– For at holde spændet, så sørg for at starte bevægelsen fra gulvet med benene, relativt langsomt og kontrolleret, og accelerér stangen.
– Undgå at rive stangen fra gulvet.
– Sørg for at albuerne er strakte ved at spænde aktivt i triceps – pas på at knæene ilke skubber og bøjer albuerne.
– Træk stangen ind til dig ved at spænde i vingerne, ligesom ved en pulldown.
– Kontrollér bevægelsen fremfor bare at tænke på at få stangen op med al vold og magt. Sænk stangen under kontrol fremfor at slippe spænd og smide den. – Arbejd aktivt med at time din vejrtrækning – ny vejrtrækning i toppen gør det lettere at holde spændet og sænke under kontrol.

Husk, at ikke alle øvelser egner sig lige godt til alle personer og alle træningsmål. Derfor er det nødvendigt at gøre sig den overvejelse, hvorfor man egentligt udfører en øvelse eller om der er bedre alternativer. For det konventionelle dødløft kan dette være sumo, dødløft med trækgreb, dødløft med trapbar, rackpulls, stivbenet eller rumænsk dødløft, goodmornings eller endda helt almindelige backraises.