– Nogle gange har man bare ikke dagen (som illustreret på videoen, hvor Ditte “kun” får lov til at lave 2 af de planlagte 5 gentagelser med 105 kg i dødløft). Vilje er godt, ego er ikke. Derfor er det bedre at standse et tungt sæt, hvis kvaliteten ikke er tilstrækkelig høj, fremfor at køre videre og risikere skade. Det er en rigtig god idé at få nogen til at hjælpe med dette, hvis man er psyked op og fuldt fokuseret på at løfte.

 

– Alle øvelser kan skaleres op eller ned i forhold til et passende niveau. Hvis squat og bænkpres med stangen er for tungt er goblet squat og bænkpres med håndvægte fremragende alternativer til at at blive stærkere i lignende bevægelser.

 

– Dødløft stående på skive er en fremragende øvelse til at forbedre bundposition, bundstyrke og leg drive i dødløft – hvis altså man har bevægelighed til det. Den kan ovenikøbet være med til at forbedre din teknik i almindelig dødløft, da du på grund af den anderledes vinkel vil blive mere tilbøjelig til at løfte med benene.

 

– Vejrtrækning i de fleste øvelser er altid “ånd ind i toppen, hold vejret og spændet eccentrisk, pust ud koncentrisk”. Korrekt vejrtrækning hjælper til at stabilisere coreregionen og gør dig stærkere. Det kræver øvelse igen og igen før end det sidder naturligt.